Image hosted by Photobucket.com تابستان 1384 - مطالبی از زبان دکتر اسد شکرانی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

[ و فرمود : ] اگر دو پایم را در این لغزشگاه استوار ماند چیزهایى را دگرگون کنم . [نهج البلاغه]

تابستان 1384 - مطالبی از زبان دکتر اسد شکرانی
نویسنده : دکتر اسد شکرانی

 

سحر  برای چندمین بار به جرم ارتباط نامشروع بازداشت شده بود. شاید به همین دلیل ترسش از دادگاه و زندان ریخته بود. وقتی قاضی از آنها خواست که وارد اطاق شوند او به دوستانش نگاهی انداخت و گفت: «ترسی ندارد فقط کمی درد دارد. صد ضربه شلاق، همین. هرچه باشد از کتک‌هایی که از پدر و مادر و کس و کارتان می‌خورید دردش کمتر است! نهایت چند ماه هم به زندان می‌رویم ولی بعد بیرون می‌آییم. بهتر است شما اصلاً حرف نزنید من خودم وکیل و کس و کارتان هستم.»
واقعاً جالب بود، او با صدای بلند و بااطمینان به نفس در راهروی دادگاه حرف می‌زد.

سحر 13 سال بیشتر ندارد اما از سن 10 سالگی برای ادامه زندگی خودفروشی می‌کند! و این باورکردنی نیست. اما روسپیگری از این دختر سیزده ساله چهره‌ای غیرمعصوم ساخته است. بقیه اعضای باند نیز حدود 17 یا 18 سال سن دارند.
سحر سریع‌تر از همه وارد اتاق شد. روی صندلی ردیف جلو نشست و بلافاصله گفت: «جناب قاضی سریع‌تر حکم را صادرکنید و کتک را بزنید تا ما برویم. هیچ کدام دفاعی نداریم و می‌دانیم گناه کاریم و برای قصاص آماده‌ایم. »
تارا که برای اولین بار به دادگاه آمده بود از ترس دست نگار را می‌فشرد. قاضی نگاهی به آنها انداخت و گفت: «اگر می‌خواستید با ضربات شلاق درست شوید تاکنون از خیابان‌ها جمع شده بودید.»
حکم صد ضربه شلاق بازهم برای سحر و دوستانش صادر شد.
سحر جلوتر از بقیه از اتاق خارج شد. دوان دوان خود را به او رساندم و از او پرسیدم: تو رییس باند هستی؟
سحر در حالی‌که می‌خندید گفت: بله، خوب که چی؟
?: از چه زمانی این باند را به وجود آورده‌ای؟
من تا به حال رییس سه باند بوده‌ام البته شما می‌گویید باند ما می‌گوییم گروه دوستان.
?: تو و دوستانت شب‌ها را کجا سپری می‌کنید؟
من وضعیت مالی‌ام خوب است و در تهران چند آپارتمان دارم. البته آپارتمان‌ها مال پدرم است اما او سال‌هاست که از ایران رفته و من کلید همه آنها را دارم.
?: چرا پدرت تو را با خود نبرد؟
چون اون یک زن فرانسویی دارد که از من خوشش نمی‌آید.
?: مادرت کجاست؟
می‌گویند مرده است.
?: تو و دوستانت همیشه در خانه‌های پدرت زندگی می‌کنید؟
نه هر وقت دستگیر می‌شویم یکی از خانه‌ها لو می‌رود برای همین گاهی اوقات مجبور می‌شویم برای پیدا کردن خانه اجاره‌ای برویم پیش خاله لیلا.
?: خاله لیلا کیست؟
رییس باند شقایق. اون خیلی پولداره برای همین هم هیچ‌وقت گیر نمی‌افتد.
?: پس رییس شما هم خاله لیلا است؟
نه، ولی اون به تمام کسانی که رییس باندهای دیگر هستند کمک می‌کند تا حق بچه‌ها پایمال نشود. چقدرسوال می‌پرسی. بگذار راحت باشیم. اصلاً شما دنبال چی هستی؟ این بچه‌ها هم مثل من هستند. من خودم از نه سالگی آنقدر تنها و بی‌کس بودم که برای خودم خانواده دست و پا کردم. خانواده من این دخترهایی هستند که هیچ کس آنها را آدم حساب نمی‌کند. اگر هزار بار دیگر دستگیر شویم بازهم حاضر نیستم آنها را تنها بگذارم چون آنها هم بدبخت هستند تازه مگر برای دخترهایی مثل ما کار دیگری هم دراین جا که همه بیکارند، پیدا می‌شود؟ و بی‌قید و لاابالی می‌رود و آدامس می‌جود و چند مراجعه کننده ناباورانه اورا نگاه می‌کنند که اصلاً به سیزده ساله‌ها نمی‌آید.


- یکشنبه 84/4/5 ساعت 7:13 عصر
نویسنده : دکتر اسد شکرانی
 
گزیده‌ای از نظر و برنامه‌های دکتر احمدی‌نژاد پیرامون معضل مسکن
 
 
فاجعه خاموش
چندین برابرشدن قیمت مسکن در ظرف چند سال اخیر فاجعه‌ای بود که در مقابل بی‌تدبیری مسئولان به وقوع پیوست
 
بی‌خبران
مسئولانی که قیمت خانة آنها برابر با اجاره هزار خانه در جنوب شهر است نمی‌توانند بفهمند که سرافکندگی از پرداخت اجاره خانة 60 متری چیست! 
 
هزینه‌های مسکن؛ زمینة رفاه‌زدایی از خانوارها
مسکن، در بسیاری از کشورهای دنیا بخش کوچکی (حدود ده درصد) از درآمد خانوار را به خود تخصیص داده است در حالی که حدود نیمی از درآمد خانوار در ایران به مسکن اختصاص داده می‌شود. این درآمد، درآمدی است که به باید صرف سایر هزینه‌های خانوار می‌شد و نه اجارة خانه‌ای پنجاه متری.
 
وظیفه و نه منت 
زمینه‌سازی برای دسترسی آحاد مردم به مسکن ارزان، حق حکومت است بر مردم و نه منت حکومت بر مردم.  
 
 
تنبلی دولت در رفع معضل مسکن
حتی در بعضی از کشورهای مبتنی بر اقتصاد بازار حدود نیمی از مسکن سازی توسط دولت صورت می‌پذیرد در حالی که تنها حدود سه درصد از مسکن‌سازی کشور توسط دولت صورت می‌پذیرد. بی‌تدبیری و بی‌کفایتی دولت در این امر، خسارات جبران ناپذیری را بر حیثیت شخصی افراد وارد کرده است.
 
چاره کار
دولت باید از طریق نظام پیمانکاری، پیمانکاران بزرگ را در زمین‌هایی که خود در اختیار آن قرارمی‌دهد فعال سازد که با این رویه قیمت تمام شده هر متر مسکن  به حدود 150 هزار تومان می‌رسد. علاوه براین، با امکان ‌پذیری نظارت فنی بر مجموعه‌ای اندک از پیمانکاران، خانه‌هایی مقاوم در برابر زلزله ساخته خواهد شد. این رویه، یک رویة ابداعی خارق‌العاده نیست بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا پیاده‌سازی شده و موفقیت آمیز بوده است.
 
فعال‌سازی پیمانکاران عمومی مسکن
دولت باید از ارائه مستقیم زمین به متقاضیان  خودداری نموده و به جای آن پیمانکاران عمومی را براساس سازوکار قراردادهای بلندمدت، تشویق به مسکن سازی در این زمین‌ها نماید و تملک زمین‌ها را تا اتمام ساخت مسکن در آنها در اختیار خود داشته باشد. بعلاوه دولت به جای ارائه مستقیم وام خرید به متقاضی، این وام را در اختیار پیمانکار عمومی قرار دهد تا مسکن مناسب برای متقاضی را ساخته و در اختیار او قرار دهد. متقاضی نیز در قبال این وام به بانک مربوطه بدهکار می‌شود؛ بدین‌شیوه می‌توان ظرفیت‌های ساخت مسکن‌ با قیمت نازل را بدون بار مالی فعال نمود.

- پنج شنبه 84/4/2 ساعت 1:0 عصر

فهرست
7863 :کل بازدیدها
2 :بازدید امروز
موضوعات وبلاگ
حضور و غیاب
لوگوی خودم
تابستان 1384 - مطالبی از زبان دکتر اسد شکرانی
جستجوی وبلاگ من
:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی دوستان
لینک دوستان
به نام خدا
آوای آشنا
اشتراک
 
آرشیو
تابستان 1384
بهار 1384
طراح قالب